Al zolang ik het me kan herinneren, geef ik les. Mijn poppen, broers en zus, ze waren de eerste die dit moesten ondergaan. Later op school vond ik het nooit erg om iets uit te leggen aan mede-leerlingen. Soms begrepen ze het zelfs beter van mij dan van de leerkracht.
Na mijn studies aan de universiteit ben ik het onderwijs binnen gewandeld. En nu, bijna 25 jaar later en een carrière aan de lerarenopleiding achter de rug, zet ik de stap om één-op-één met leerlingen te werken.
In de eerst komende jaren focus ik me 'gewoon' op het geven van bijlessen wiskunde en fysica. Dat zijn mijn vakken, daarin voel ik me thuis. Ik heb ondertussen heel veel ervaring in het achterhalen waar leerlingen fouten kunnen maken. En net in het maken van die fouten ligt de kracht van het leren. Dat is mijn filosofie. Doordat ik zoveel inkijk gekregen heb in de soms aparte manier van redeneren bij leerlingen, ben ik in staat om dit snel en efficiënt recht te zetten.
Tijdens deze bijlessen is het daarenboven voor mij heel belangrijk dat ik de leerling opnieuw plezier in wiskunde en fysica kan laten krijgen.
En ondertussen studeer ik opnieuw. Ik wil me gaandeweg focussen op het detecteren en aanpakken van allerhande leerproblemen en leerstoornissen. Ook het achterhalen van bepaalde psychologische drempels interesseert me.
Ik wil me concentreren op het begeleiden van jongeren die in het reguliere onderwijs zitten en worstelen met concentratieproblemen, hoog-sensitiviteit, ASS, faalangst, uitstelgedrag of hoog-begaafdheid. Alles met het oog om hun jaren op school zo waardevol mogelijk te laten verlopen, met zo weinig mogelijk frustraties die zo afremmend werken.
Dat is mijn plan. Ik ben benieuwd waar ik uitkom!